Hiukkassuodattimen puhdistus säästää polttoainetta ja rahaa
DPF–suodatin, eli hiukkassuodatin tai partikkelisuodatin on modernin polttomoottorin pakokaasujärjestelmään kytketty keraaminen suodatin, jonka tehtävä on kaapata pakokaasussa olevat haitalliset pienhiukkaset.
Miksi hiukkassuodattimen puhdistus on tärkeää?
Hiukkassuodattimen kenno on valmistettu huokoisesta kordieriitista tai piikarbidista. Koska materiaali on huokoinen, pakokaasu pääsee puhtaan suodattimen läpi vaivatta. Hyvän virtauksen edellytyksenä on suodattimen erittäin suuri läpivirtauspinta-ala.
Miten hiukkassuodatin toimii?
Kenno koostuu tuhansista – jopa kymmenistä tuhansista – putkimaisista huokosista eli loukuista, jotka on tukittu toisesta päästä. Loukut ovat tyypillisesti suorakaiteen muotoisia, joiden lyhyet sivut ovat noin yhden millimetrin, ja pitkät sivut paristakymmenestä sentistä puoleen metriin pitkiä.
Joka toinen loukku on tukittu puoli tulosuuntaan, joka toinen puoli menosuuntaan päin. Pakokaasu törmää loukun pohjalla olevaan tulppaan ja joutuu virtaamaan suodatinkerroksen läpi.
Pienhiukkaset eivät mahdu suodattimesta läpi, vaan jäävät loukun pohjalle ja loukku alkaa täyttyä. Samalla suodatinkennon läpivirtauspinta-ala pienenee.
Mikä on regenerointipoltto?
Ennen regenerointipolttoa suodattimen loukkuihin jäävät hiukkaset ovat pääasiassa mustaa hiiltä eli nokea. Kun moottorinohjainlaite havaitsee, että loukut alkavat täyttyä, ja pakokaasun paine-ero loukun etu- ja takapuolella on suuri, se käynnistää regenerointipolton.
Regeneroinnissa moottorinvalvonta suihkuttaa polttoainetta ja mahdollista katalyyttinestettä moottoriin siten, että suodattimen lämpötila nousee yli 600 celsiusasteeseen. Kun tarvittava lämpötila saavutetaan, loukuissa oleva orgaaninen eli hiilipitoinen aines palaa, ja jäljelle jää pieni määrä epäorgaanista tuhkaa.
Miksi hiukkassuodatin pitää puhdistaa mekaanisesti?
Ajan mittaan loukun pohjalle kertyy kasvava määrä tuhkaa, jonka määrä ei vähene regenerointipoltossa. Tuhka ei pala, eikä se liukene pesuaineisiin tai kemikaaleihin. Siksi sitä ei voi poistaa moottorin läpi syötettävillä kemikaaleilla – ainoa toimiva tapa on mekaaninen puhdistus.
Näin Pamex puhdistaa suodattimet
Pamexin DPF-pesulassa on kaksi erilaista puhdistuslaitteistoa. Tuhka poistetaan loukuista tapauksesta riippuen virtauttamalla sitä takaperin joko paineilmalla tai erityisellä puhdistusnesteellä.
Tällä tavalla kaikki kennon pohjalle kertynyt tuhka saadaan poistettua, ja suodattimesta tulee uutta vastaava. Pamexin DPF-pesula antaakin huolletuille suodattimille saman takuun kuin uudelle varaosalle – murto-osalla uuden suodattimen hinnasta.
Laske, paljonko säästät hiukkassuodattimen puhdistuksella
Jos haluat laskea itse helposti, paljonko polttoainetta ja rahaa voit säästää, käy laskurisivullamme https://dpfpesula.fi/laskuri