DPF puhdistus Autokorjaamo Pamexilla Lappeenrannassa

 

DPF puhdistus Pamexin DPF-pesulassa Lappeenrannssa käyttää lukuisien ajoneuvovalmistajien sertifioimaa FSX-ilmapulssipuhdistusjärjestelmää DPF-suodattimien puhdistamiseen.

DPF-suodatin on huokoisesta keraamimateriaalista valmistettu suodatin, joka kaappaa pakokaasussa olevat pienhiukkaset suodatinkennoissa oleviin loukkuihin.

Hiukkaset ovat nokea, jotka sisältävät pieniä määriä epäorgaanisia aineita. Loukku täyttyy noesta, moottorinohjain tunnistaa tilanteen paine-eroantureilla, ja käynnistää polton, jossa polttoainetta ruiskutetaan siten, että noki palaa tuhkaksi. Regenerointipoltossa noki siis palaa pois, ja loukkujen pohjalle jää pieni määrä tuhkaa.

DPF suodattimien puhdistus voi tuoda tuhansien säästöt

 

DPF-suodatin vaatii säännöllistä huoltoa. Regeneroinnissa hiukkasloukkuun jääneen materiaalin tilavuus pienenee huomattavasti, mutta suodattimen loukkujen pohjalle jää jokaisesta regenerointipoltosta pieni määrä tuhkaa edellisten polttojen jälkeisen tuhkakertymän päälle.

Tuhka on kemiallisesti hyvin stabiilia, eikä se liukene pesuaineisiin tai sellaisiin kemikaaleihin, joita voidaan syöttää pakokaasun mukana moottorin läpi. Siksi tuhka voidaan poistaa vain mekaanisesti. Paineilmapulsseihin perustuvalla puhdistusmenetelmällä saadaan täyttyneestä, muutoin ehjästä suodattimesta jälleen uudenveroinen.

Pamexin DPF-pesulan FSX-järjestelmä on lukuisten merkkihuolto-organisaatioiden ja moottori- sekä ajoneuvovalmistajien (* käyttämä ja hyväksymä menetelmä, jolla tuhka poistetaan loukuista tarkkuusmekatroniikalla ohjatuilla paineilmapulsseilla.

*) mm. Volvo, Iveco, Kobelco, Komatsu, Peterbilt

Miten DPF-suodattimen pesu tehdään?

Tiukkaan pakkautunut tuhka irrotetaan uunissa.

Pamexin DPF-puhdistus uunittaa kaikki huoltoon tulevat raskaan kaluston DPF-suodattimet FSX:n tietokoneohjatussa regenerointiuunissa.

Uuniregeneroinnissa kennoihin pitkän ajan kuluessa tiukaksi pakkautunut tuhka muuttuu taas jauhemaiseksi hallitun kuumennuksen ja jäähdytyksen aiheuttamien mikromurtumien seurauksena.

Uunipoltto kestää yli 12 tuntia. Uunitus on vaaraton itse suodattimelle.

 

Tiivistepintojen puhdistus

Uunituksen jälkeen kaikkien suodattimien tiivistepinnat siistitään harjalaikalla. Samalla varmistetaan, että kaikki tiivistepinnat ovat siistejä, niissä ei ole pintavikoja eikä muodonmuutoksia, jotka voivat aiheuttaa vuotoja.

 

Kennon tarkastus ja täyttöasteen mittaus

Aluksi suodattimen kenno tarkastetaan mekaanisten vikojen varalta. Apuna käytetään mikroskooppia, endoskooppia ja ultraäänimittauslaitetta.

Täyttöaste tarkastetaan mekaanisesti työntämällä kennoon mittatikku.

 

Virtausvastusmittaus

Uunituksen, tiivistepintojen puhdistuksen ja täyttöasteen tarkastuksen jälkeen suodattimen virtausvastus mitataan ennen ja jälkeen-referenssiä varten.

FSX:n virtausvastusmittalaite on suunniteltu erityisesti raskaan kaluston DPF-suodattimien virtausvastuksen mittaamiseen.

 

Paineilmapulssit irrottavat loukuissa olevan noen ja tuhkan vaurioittamatta itse suodatinta

Täyttöaste- ja virtausmittausten jälkeen suodatin laitetaan puhdistuslaitteeseen. Paineilmapulssit ravistelevat tuhka- ja nokijäämät irti loukuista, ja ne kerätään hepasuodattimella varustettuun keräyskammioon. Paineilma on kuivattua ja puhdistettua, joten puhdistuksesta ei päädy kennoon kemikaaleja tai muita jäämiä.

 

Automatisoitu paineilmapuhdistus

Puhdistusohjelma kestää neljästäkymmenestä minuutista puoleentoista tuntiin. Puhdistuohjelman jälkeen kennon virtausvahvistus mitataan uudelleen, ja arvoja verrataan valmistajan antamiin ohjearvoihin.

Jos suodattimen virtausvastus on edelleen liian suuri, kenno tutkitaan, uunitetaan ja puhdistetaan uudelleen.

 

Uudenveroinen suodatin lähetetään asiakkaalle

Huollettu suodatin pakataan huolellisesti ja toimitetaan asiakkaalle. Huoltosopimusasiakkaille Pamex DPF-pesula varastoi huollettuja suodattimia, jotka ovat valmiina lähtemään asiakkaalle jo ennen vaihto-osan toimittamista huoltoon.

Mitä DPF-suodattimen puhdistus maksaa?

HINNASTO:

  • Henkilö- ja pakettiautot: Euro4 (Tammikuu 2003 – Syyskuu 2009)– 299 €
  • Henkilö- ja pakettiautot: Euro5 (Syyskuu 2009 – Syyskuu 2014)– 349 €
  • Henkilö- ja pakettiautot: Euro6 (Syyskuu 2014 – Nykypäivä)– 399 €
  • Raskas kalusto: 470 € (rekat, kuorma-autot)
  • Työkoneiden suodattimet 590 €(traktorit, metsäkoneet, trukit, kaivinkoneet)

 

Hinnat sis alv 25,5%

Meno-paluu rahti läpi Suomen: 50 €. Pamex tilaa rahdin molempiin suuntiin. Toimitusosoitteessa on oltava joku paikalla klo 8.00 – 16.00.

 

Ota yhteyttä ja kysy lisää huoltosopimusjärjestelmästä.

 

Yhteystiedot

Pamex DPF-pesula

Osoite

Myllymäenkatu 17
53550 Lappeenranta

Pasi Mentula: 0400 799 655
pasi.mentula@pamex.fi

Tommi Luostarinen: 050 586 5107
tommi.luostarinen@pamex.fi